Dom kultureKultura

Opera „Salon lepote“: Čarobni spoj mladosti i visoke umetnosti

Premijerno izvođenje operskog kolaža u jednom činu „Salon lepote“ Srpskog narodnog pozorišta iz Novog Sada sinoć je oduševilo publiku u Pirotu, donoseći raskoš čuvene umetnosti kroz pažljivo osmišljenu formu koja spaja najlepše arije i duete svetski poznatih opera. Ova mala forma, kako je nazivaju umetnici, ima za cilj da operu približi publici u mestima gde operske kuće ne postoje i da na neposredan način pokaže svu njenu lepotu i snagu.

”Vatreno krštenje” u Pirotu

Rediteljka predstave Ksenija Krnajski istakla je da je ova premijera u Pirotu poseban trenutak za ceo ansambl, jer predstavlja svojevrsno „vatreno krštenje“. „Ono što je bilo posebno uzbudljivo jeste raditi sa arijama koje su famozne, čuvene i nekako ih upriličiti u jednu priču. Moja ideja bila je da dramaturški povežemo različite kompozicije Verdija, Pučinija, Maskanija i mnogih drugih, koji su ostavili neizbrisiv trag u operi. Opera mora biti savremena, mora disati sa vremenom u kojem se izvodi, ne sme biti ni zaparložena ni buđava. To je najveći izazov i lepota ove produkcije,“ objašnjava Krnajski.

Mladi talenti kao budućnost opere

Veliki deo ansambla čine članovi operskog studija Vojislav Soldatović, koji već treću godinu pruža mladim pevačima neprocenjivo scensko iskustvo. Violeta Srećković, prvakinja opere Srpskog narodnog pozorišta i vokalni pedagog, ističe važnost individualnog rada sa mladima i priliku koju studio pruža talentima. “Radimo jedan na jedan, što je retkost. Mnogo zavisi od hemije između pedagoga i učenika. Naši polaznici imaju priliku da nastupaju uz prvake opere, što je ogromno iskustvo koje ne može da se nauči u teoriji. Veliki je izazov, ali je i inspiracija raditi sa mladima koji donose novu energiju,” objašnjava Srećkovićeva.

Jedna od članova operskog studija, Martina Koljanšić, koja igra ulogu vlasnice Salona lepote podelila je svoje iskustvo i strast prema operi: “ Za ove tri godine koliko sam član, već sam se ostvarila u nekoliko uloga u pozorištu od kojih bih izdvojila Olgu u operi „Evgenije Onjegin“, uloge u „Traviati“, „Faustu“ i poslednja uloga u operi „Đani Skiki“. Opera je spoj više umetnosti – muzike, scene, kostima, scenografije. Taj trenutak kada stanete na scenu i sve komponente se spoje, to je nešto za šta živimo.”

Privlačenje nove publike

Veliki izazov u savremenom vremenu je privući novu, mladu publiku. Srećkovićeva naglašava da opera nije rezervisana samo za obrazovane i imućne, već da je svako može zavoleti ako je jednom čuje uživo. “Ova mala forma idealna je za sredine bez operskih kuća. Naš cilj je da publici pružimo najlepše arije i duete na neposredan način. Danas je teško zadržati pažnju mladih, sve se svodi na kratke forme. Možda je rešenje da se opere prilagode, skrate, kako bi bile prihvatljivije za novo doba,” zaključuje ona.

Bogatstvo umetničke vizije

Pod dirigentskom palicom maestra Ilmara Lapinša i uz podršku korepetitora Igora Draževića, operski kolaž „Salon lepote“ pružio je publici veče koje će dugo pamtiti. Svi prisutni imali su priliku da dožive magiju opere, dok je premijera pokazala da su spoj mladosti, iskustva i savremene režije dobitna kombinacija za popularizaciju ove visoke umetnosti.

Ovim izvođenjem Srpsko narodno pozorište još jednom je dokazalo svoju misiju – negovanje tradicije i istovremeno približavanje umetnosti novim generacijama. Opera „Salon lepote“ nije samo spoj opere i modernog teatra, već umetnički most između prošlosti i sadašnjosti, visoke umetnosti i široke publike.

U Srbiji trenutno postoje dva operska studija – jedan se nalazi u Novom Sadu, a drugi u Beogradu. Ovi studiji imaju različit pristup u radu sa mladim izvođačima, ali zajednički cilj im je da stvore novu generaciju operskih pevača i približe ovu umetnost publici širom zemlje.

foto: Dom kulture Pirot, Dunja info