
Fotografije kao opomena i podsećanje u pirotskoj tvrđavi Kale
U prostoru pirotske tvrđave Kale svečano je otvorena izložba fotografija pod nazivom „(Ne)briga o kulturnom nasleđu“, koju organizuje Muzej Ponišavlja Pirot. Postavka donosi više od dvadeset pažljivo izabranih radova pristiglih na nacionalni foto-konkurs posvećen temi očuvanja kulturne baštine u Srbiji, čime se nastavlja tradicija umetničkog izraza sa snažnom društvenom porukom.
Ovogodišnji konkurs izazvao je veliko interesovanje – pristiglo je više od sto fotografija, a učešće je uzelo dvadesetak autora iz različitih krajeva zemlje. Prema rečima kustosa Muzeja Nenada Jovanovića, kvalitet radova raste iz godine u godinu, što potvrđuje i činjenica da su mnogi učesnici konkurs prepoznali kao priliku da izraze svoj stav o odnosu prema kulturnom nasleđu.
„Fotografije koje su izabrane za izložbu osvetljavaju prostor između brige i zaborava – prikazuju i svetle primere očuvanja, ali i tužne slike zapuštenosti. Prva nagrada pripala je Marku Osmanoviću za fotografiju ‘Kula na ulazu’, koja prikazuje staru bolnicu u Pirotu. Drugu nagradu osvojila je fotografija ‘Arača’, prikaz stare crkve iz Novog Bečeja, dok je treće mesto zauzela fotografija ‘Ikona’ autora iz Raške,“ kaže Jovanović i dodaje da je Donžon kula u tvrđavi Kale postala tradicionalno mesto susreta umetnosti, identiteta i opomene.
U žiriju ovogodišnjeg konkursa bili su Aleksandar Čirić, novinar i fotograf, Stefan Pavić, dokumentarni fotograf i novinar, kao i sam kustos Jovanović. Njihov zadatak bio je da među brojnim radovima prepoznaju one koji na najsnažniji način komuniciraju sa temom izložbe.
Jedna od učesnica koja se već nekoliko godina odaziva konkursu je Lidija Jevremović iz Beograda. Iako njene fotografije ove godine nisu među nagrađenima, dve su uvrštene u postavku – i svaka nosi snažnu poruku.
„Jedna prikazuje Kulturno-umetničko društvo ‘Branko Krsmanović’ iz Beograda, koje od 1945. godine čuva tradiciju folklora i predstavlja primer brige o kulturnom nasleđu. Druga fotografija prikazuje ruiniranu zgradu Generalštaba – podsećanje na nebrigu i propadanje, ali i poziv da ne dozvolimo dalje uništavanje naše istorije,“ objašnjava Lidija.
Upravo takve slike – izbledele fasade, napuštene zgrade, ali i obnovljeni objekti i posvećeni čuvari tradicije – čine srž izložbe „(Ne)briga o kulturnom nasleđu“. One ne nude gotova rešenja, ali pozivaju na razmišljanje, dijalog i delovanje.
„To je pitanje za sve nas – koliko smo spremni da sačuvamo ono što nas određuje; koliko smo kao zajednica svesni da kulturno nasleđe nije tu samo da se njime ponosimo, već da ga negujemo i čuvamo za buduće generacije,“ zaključuje kustos Jovanović.
Izložba ostaje otvorena za posetioce u narednim danima, a ulaz je slobodan.
foto: Vladan Ristić