U pirotskoj tvrđavi Kale svečano je otvoren treći po redu ”Festival pirotskog ćilima”, koji će trajati do petka, 30. avgusta. Ova značajna kulturna manifestacija okupila je ceo grad i istakla važnost pirotskog ćilima kao ključnog dela srpske tradicije i kulture.
„Pirotski ćilim je naše nasleđe, tradicija i kultura i, nadamo se, naša budućnost,“ izjavila je Mila Panajotović, kustos Muzeja Ponišavlja Pirot.
Na otvaranju festivala, posetioci su imali priliku da vide 20 primeraka ćilima koji datiraju od početka XX veka do 80. godina XX veka, iz perioda kada je radila Ćilimarska zadruga Pirot. Takođe, izloženi su i mlađi primerci pirotskog ćilima nastali pod uticajem goblena i tapiserija, sa zaobljenim linijama, vencima i cvećem.
Kustos Panajotović je istakla dvoličnost pirotskog ćilima kao njegovu posebnu karakteristiku. „Dvoličnost, u ovom slučaju, označava jedinstvenu osobinu ćilima – dva lica, u pozitivnom smislu. Svaki pirotski ćilim nosi jedinstveno ime prema šari u centru,“ objasnila je ona.
Gradonačelnik Pirota, Vladan Vasić, podsetio je na značaj pirotskog ćilima, napomenuvši da je ćilim dobio oznaku geografskog porekla i da je grad uspeo da zaštiti ovaj proizvod. Takođe je naglasio obnovu znanja tkanja među ženama koje treba da očuvaju ovaj zanat, ističući da je 30 žena prošlo obuku, dok njih sedam nastavlja da tka od kuće.
”Festival pirotskog ćilima” ima dugu istoriju, sa prvim izložbama koje su organizovane od 80-ih godina XIX veka. Tadašnje ćilimarke su prvi put izašle u svet i imale priliku da predstave svoje radove u Londonu i Parizu. Jedna od zapaženih izložbi otvorena je u Londonu 1907. godine, a među učesnicama bila je i mlada Danica Veličković, koja je zbog tog učešća stekla nadimak Danica Londonka.
Tokom trajanja festivala, ljubitelji kulturnog nasleđa i tradicije imaće priliku da uživaju u izložbenoj postavci pirotskog ćilima iz zbirke Muzeja Ponišavlja, kao i da učestvuju u radionicama posvećenim očuvanju ovog zanata.
foto: Dunja info