Dom kulture

Balet SNP-a: Scena disala u ritmu klasične umetnosti

Baletsko veče u organizaciji Srpskog narodnog pozorišta iz Novog Sada ispunilo je novu salu Doma kulture u Pirotu emocijom, virtuoznošću i moći scenskog izraza. Publika je imala retku priliku da uživa u odlomcima iz najvećih klasičnih baleta, izvedenih u formi koja približava profesionalni balet mestima udaljenim od najznačajnijih pozorišnih centara.

Prvakinja baleta SNP-a Katarina Zec, koju je pirotska publika već imala priliku da upozna kroz komade iz „Labudovog jezera“, „Žizele“ i „Don Kihota“, ističe da je upravo ovakva programska koncepcija most između nacionalnih teatara i publike širom Srbije.

„Izvela sam adađo iz drugog čina Labudovog jezera sa partnerom koji je prvi put radio taj adađo, a u drugom delu ‘pa de d’ iz baleta Don Kihot sa kolegom Artemijem Makarovim. Ima dosta mlađih izvođača koji plešu delove iz Bahite, Žizele, Vragolanke… S obzirom na to da su u pitanju izdvojene scene iz baleta, a ne celovečernji komad koji traje tri sata, manje je fizički zahtevno, ali je istovremeno izazovno jer skačemo iz jednog karaktera u drugi“, objašnjava Zec.

Ona dodaje da se „izvode dve potpuno različite uloge – nežna bela labudica i temperamentna Kitri iz Don Kihota“, te da publika posebno reaguje na promene dinamike: „Na početku je sve mirnije i nežnije, zatim dolazi snažan temperament. Publici je taj kontrast jako zanimljiv. Ovo je posao koji ne može da se radi bez ljubavi.“

Posebnu pažnju publike privukao je i britanski baletan Samjuel Bišop, koji već jedanaest godina živi i radi u Novom Sadu, gde je solista baleta Srpskog narodnog pozorišta.

„Zaista volim da radim u novosadskom pozorištu. Kolege su odlične, dvorana je divna – a činjenica da sam ovde već jedanaest godina dovoljno govori o tome koliko mi sve odgovara. Srbija je sada moj dom“, kaže Bišop.

Pirotskoj publici predstavio se u šaljivoj ulozi Mame Simone iz baleta Vragolanka – ženskom liku koji tradicionalno igra muškarac.

„Mama Simonu igram u drvenim klompama, a neke uloge igram i u potpeticama. Teško je jer moram da se potpuno transformišem, stavim periku i zaigram kao žena. Ali volim to – to je moja prilika da stvorim novi svet na sceni“, ističe Bišop.

Govoreći o dolasku u Srbiju, prisetio se i prvih utisaka: „Pre nego što sam došao, znao sam samo za Teslu i Đokovića. Onda sam upoznao ove divne, ljubazne ljude i odmah se osećao kao kod kuće. Nisam razmišljao o povratku. Ovde sam pronašao svoj život – oženio sam Novosađanku, imamo dve ćerke. Ovo je moj pravi dom.“

Bišop je uputio i poruku mladima: „Iskreno volim balet jer mi pruža priliku da u isto vreme radim sa muzikom, glumim i stvaram novi svet na sceni.“

Direktor Doma kulture, Miško Ćirić, istakao je da se Pirot trudi da tokom godine ponudi što raznovrsniji muzički i scenski program:

„Posle dužeg vremena ponovo imamo balet na sceni. Zahvaljujući Srpskom narodnom pozorištu i direktorki baleta Anji Jung, koncert je realizovan pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture Republike Srbije. Nova sala ima 589 mesta i bolje svetlosne uslove, što nam omogućava da ugostimo ovakve programe visokog nivoa.“

Ćirić dodaje da će i ovaj, kao i nekoliko narednih koncerata – među kojima je najavljen Koncert vence i koncert Srpskih narodnih pesama 2. decembra – biti humanitarnog karaktera. Celokupan prihod biće doniran za pomoć Vasiliju Kostiću i Vasiliju Stančiću.

Baletsko veče u Pirotu još jednom je pokazalo koliko umetnost, kada joj se pruži prostor, može da oplemeni zajednicu, inspiriše mlade i otvori vrata svetu vrhunskog baleta onima koji retko imaju priliku da ga vide uživo.

foto: A. Ramadanović, Katarina Zec, Dom kulture Pirot